Zoekresultaten

Ook klein aannemingsbedrijf ziet voordelen van totaalstation

12.12.23

Deel op

Ook klein aannemingsbedrijf ziet voordelen van totaalstation

Wie wil innoveren, moet investeren. Dit is het oordeel van Franky en Christopher Naessens. Vader en zoon staan aan het hoofd van aannemingsbedrijf Frach uit Anzegem en zijn met een team van pakweg zeven arbeiders actief in ruwbouwwerken, met een focus op hoeves en grote villa’s. Enkele jaren geleden voegden ze met de aankoop van een Leica iCR70 totaalstation alvast de daad bij het woord. Misschien geen voor de hand liggende investering voor een klein familiebedrijf, maar wel een die zijn vruchten afwerpt. Bovendien lag de keuze voor Lasertopo als partner-leverancier meteen voor de hand.

 

 

Christopher Naessens leerde Lasertopo kennen tijdens een vorige werkervaring als aankoper bij een groot bouwbedrijf.

“Die ervaring was zodanig goed, dat we bij de oprichting van Frach meteen met hen in zee gingen”, vertelt hij. “In eerste instantie vooral voor de aankoop van klassieke meetapparatuur zoals lijnlasers en roterende lasers, maar drie jaar geleden ook voor de investering in een Leica totaalstation.”

 

Minder manuren

 

“We wilden in de eerste plaats aan efficiëntie winnen bij het uitzetten van gebouwen”, verklaart Christopher de aankoop. “Dit gebeurde voordien namelijk nog op de klassieke manier, met lintmeter en touw. Voor een villa was je zo echter al snel een dag bezig; vandaag hebben we aan twee uur genoeg.”

 

De keuze voor de Leica Robot 70 helpt bij het streven naar efficiëntie, ongeacht het type werf. “Het grote voordeel van dit toestel is dat je alles alleen kan doen, terwijl je bij andere oplossingen veelal met twee personen aan de slag moet. In aankoop investeer je dus misschien wat meer, maar in werkuren heb je dat relatief snel terugverdiend.”

 

 

Enthousiasme bij bouwheer en architect

 

Ondertussen merkt Christopher ook op dat de marktpositie van Frach dankzij het totaalstation verstevigd wordt.

“Natuurlijk ligt niet iedereen wakker van de toestellen die wij gebruiken, maar er zijn wel meer en meer bouwheren en architecten die er rekening mee houden. Architecten zijn bijvoorbeeld heel goed op de hoogte van de nauwkeurigheid van het toestel en zullen op de betrokken werven dus minder controlewerk hebben. Daar zijn ze logischerwijs erg enthousiast over”, lacht Christopher.

 

 

"Architecten zijn heel goed op de hoogte van de nauwkeurigheid van het totaalstation van Leica Geosystems en zullen op de betrokken werven dus minder controlewerk hebben. Daar zijn ze logischerwijs erg enthousiast over."

 

 

Snelle opmaak van as-builtplannen

 

“Nog een troef van dit totaalstation is de mogelijkheid om snel as-builtplannen op te maken, bijvoorbeeld van rioleringen en andere nutsleidingen. In het verleden kreeg de bouwheer daar een eenvoudige schets van, maar met het oog op een latere aanleg van bijvoorbeeld tuin of zwembad is een gedetailleerd en nauwkeurig opmetingsplan fundamenteel. Dat is een extra dienst die we dankzij de Leica Robot 70 aan onze klanten kunnen aanbieden.”

 

 

De juiste mentaliteit, van aankoop tot kalibratie

 

Een goede dienstverlening en nauw contact met zowel klant als architect zijn niet toevallig de speerpunten van de onderneming van vader en zoon Naessens. Voor hun eigen leveranciers liggen de verwachtingen dan ook minstens even hoog.

“Het is gemakkelijk om een duur toestel te verkopen en er vervolgens je handen van af te trekken, maar bij dergelijke technische instrumenten is een goede service echt essentieel. Gelukkig weten we al langer dat we hiervoor blind op Lasertopo kunnen vertrouwen.”

 

  • Kalibratie in eigen servicecenter, eventueel met vervangtoestel
    De goede ervaringen van het verleden worden volgens Christopher dan ook alleen maar bevestigd.
    Recent moest ons totaalstation gekalibreerd worden. Net zoals bij de lijnlasers en roterende lasers, kunnen we steeds een beroep doen op de afhaaldienst van Lasertopo, waarna ze het toestel in hun eigen servicecenter kalibreren. Indien nodig kunnen we ook gebruikmaken van een vervangtoestel, om zo de continuïteit naar onze klanten toe te waarborgen.”

 

  • Demo, opleiding & ondersteuning 
    Dit geldt net zozeer voor de opleiding en ondersteuning.
    “De klassieke lasers mogen dan wel geen geheimen meer voor ons hebben, de overstap naar een gerobotiseerd totaalstation is toch een ander verhaal. Tijdens de demonstratie werden dan ook al kort alle functionaliteiten van het toestel in de praktijk getoond. Na de aankoop doorliepen we nog een opleidingstraject op de werf, waardoor we nu in staat zijn elke werf vlekkeloos voor te bereiden of op te starten. Natuurlijk hebben we vandaag nog niet alle functies en mogelijkheden in de vingers, maar dat deert niet."

 

"We weten dat geen enkele vraag Lasertopo te veel is en een oplossing altijd binnen handbereik ligt. Dankzij de snelle service zijn we onmiddellijk geholpen en wordt stilstand tot een minimum beperkt. Net als wij staat Lasertopo er immers op om zo dicht mogelijk bij hun klant te staan.”